Voor de komst van de stoombemaling in 1849 stonden grote delen van het gebied regelmatig onder water. De gemalen waren echter ontworpen op zomerbemaling en hadden een capaciteit die onvoldoende was voor de hoogwaterstanden van de winter. De Tuut, het laatst ontworpen gemaal, had wél voldoende capaciteit en hield mede daardoor stand tot 1966.
Industrieel erfgoed
Tussen 1930 en 1966 werden alle stoomgemalen, behalve de Tuut, vervangen door diesel- of elektrisch gedreven gemalen. Ten eerste omdat veel stoomgemalen versleten waren, ten tweede omdat ze erg arbeidsintensief waren. Verschillende keren was er sprake van dat het oude gemaal de Tuut ook gesloopt zou worden, maar in 1980 kwam er een kentering en nu staat het op de lijst van te koesteren industrieel erfgoed.
Nu ook een motorenmuseum
Het museum is sinds enige tijd uitgebreid met een motorenmuseum, waar de aller-oudste verbrandingsmotoren (werkend!) te zien zijn.
Stoomgemaal de Tuut is uiteraard te bezoeken. Zie voor de openingstijden http://www.de-tuut.nl.