Het monument is de voormalige chefswoning van de stoomtram Maas en Waal op het vroegere emplacement Stoomtram Maas en Waal. De medewerkers van de in 1902 opgerichte stoomtram woonden er tegenover in een zestal gekoppelde woonhuizen. Zij moesten dus iets verder lopen, maar ook weer niet te ver, want de tram moest vroeg onder stoom staan.

Het emplacement Stroomtram Maas en Waal © Hans Barten
De chefswoning van de stoomtram © Hans Barten

Hollands pannen

Het bouwwerk is opgetrokken in een grauwe machinale baksteen. Het heeft een ingemetselde plint. Er is een zolderverdieping en erachter een aanbouw. Het linkergedeelte, dat iets uitsteekt, is voorzien van een zadeldak evenwijdig aan de weg, aansluitend op het rechterdeel. Beide zijn gedekt met gesmoorde Hollandse pannen.

Cordonband

Ter hoogte van de vensters op de zolderverdieping is een rondom lopende waterlijst/cordonband met muizentand te zien. Onder de dakvoet op de zolderverdieping zijn ondiepe, blinde nissen (spaarvelden) met siermetselwerk. Bij de onderste vensters zijn banden van helderrode en mangaankleurige steen te zien. De vensters hebben T-vormige ramen. In de topgevel zit een venster met boogvormige afsluiting en bovenlicht, met eronder naar binnen draaiende ramen.

Stoomtrammaatschappij

Dit gebouw en de rijtuigenloods zijn van belang voor de geschiedenis van verkeer en nijverheid in samenhang met de los- en laadplaats en het kantoorgebouw. Het zijn de enig zichtbare herinneringen binnen de gemeente Druten aan de Stoomtrammaatschappij Maas en Waal, die in 1934 is opgeheven. Dit kwam onder meer door de opkomst van snorders: taxi’s die voor de tram gingen rijden om de mensen tegen een lager tarief sneller naar Nijmegen te brengen.

Het is niet toegestaan om het voormalige tramemplacement te betreden.