Emerentia van Ravenswaay en Johanna Barbara de la Kethulle
Allereerst wordt het portret van Emerentia van Ravenswaay (ca. 1593-1634) teruggevonden. Zij is de moeder van de latere kasteelvrouwe Johanna Barbara de la Kethulle (ca. 1622-1686). Het werk is geschilderd door de bekende Utrechtse portretschilder Paulus Moreelse in 1625. De dochter van Emerentia, Johanna Barbara, wordt op zeventienjarige leeftijd geportretteerd door Michiel van Mierevelt, één van de veel gevraagde portretschilders van de eerste helft van de zeventiende eeuw. Johanna trouwt in 1640 met Thomas Walraven van Arkel. Als huwelijksgeschenk wordt hij beleend met kasteel Ammersoyen.
Anna van Renesse
De derde kasteelvrouwe keert na restauratie in 1997 terug op Ammersoyen. Het gaat om een groot portret van Anna van Renesse (1609-1670). Dit schilderij heeft altijd als schoorsteenstuk in de noordwestelijke toren gehangen. Het is vervaardigd door Theodoor van Thulden in 1651. Kasteelheer Arthur baron de Woelmont nam het portret in 1873 bij de verkoop van Ammersoyen mee naar België. Het schilderij is door Geldersch Landschap en Kasteelen op zijn oude plaats gehangen boven de schouw, die sinds 1873 leeg was achtergebleven.
Catharina van Arkel
Het innemende kinderportret van Catharina van Arkel (1589-1626) is in 2010 toegevoegd aan de collectie. Catharina trouwt met René van Renesse baron van Elderen en Masny. Hierdoor vormt zij de schakel naar haar Zuid-Nederlandse nakomelingen. Uit oude documenten blijkt dat het portret is vervaardigd door Henrick van Zijll in 1598.
Tijdsbeeld
Alle vier de vrouwen, gekleed in satijn, fluweel en brokaat en voorzien van kostbare juwelen of omgeven door een kleurrijke omlijsting, geven een levendig beeld van de toenmalige kasteelbewoners en hun familieleden. Stuk voor stuk laten deze vier portretten zien dat bewoners van Ammersoyen en hun familieleden zich lieten portretteren door aanzienlijke en veel gevraagde kunstenaars.